Przejdź do treści
Image Description

PROCEDURA WYMIANY WODOMIERZY

Wodomierze zabudowane na przyłączach wodociągowych do nieruchomości budynkowych i gruntowych są własnością Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Gryfinie. Spółka posiada szczegółową ewidencję i na bieżąco prowadzi kontrolę ważności ich cech legalizacyjnych.

Celem uzyskania prawidłowej podstawy do rozliczeń, wodomierze podlegają prawnej kontroli metrologicznej w formie zatwierdzenia typu, legalizacji pierwotnej i legalizacji ponownej na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach (Dz.U.2019.541 t.j. z dnia 2019.03.22),
  2. Ustawy z dnia 15 grudnia 2006 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U.2019.155 t.j. z dnia 2019.01.25),
  3. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 kwietnia 2017 r. w sprawie rodzajów przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakresu tej kontroli (Dz.U.2017.885 z dnia 2017.05.08),
  4. Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz.U.2019.759 z dnia 2019.04.26).

Według zał. nr 6, tab. nr 1 poz. 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych, okres ważności cechy legalizacji wynosi 5 lat.

Nasze Przedsiębiorstwo, zgodnie z wytycznymi, prowadzi bezpłatną wymianę wodomierzy głównych. Wymiana dokonywana jest przez upoważnione przez PUK Sp. z o.o. osoby zgodnie z harmonogramem upływu ważności cech legalizacyjnych wodomierzy w terminie uzgodnionym z Odbiorcą usług. Potwierdzeniem dokonania wymiany wodomierza jest protokół z wymiany, podpisany przez Odbiorcę usług oraz osobę dokonującą wymiany z upoważnienia PUK Sp. z o.o.

 Ponadto bez względu na termin, legalizacja traci ważność również w przypadkach:

  • stwierdzenia, że wodomierz przestał działać,
  • uszkodzenia wodomierza,
  • uszkodzenia albo zniszczenia cechy legalizacji lub cechy zabezpieczającej.

W przypadku stwierdzenia uszkodzenia lub postoju wodomierza głównego prosimy o zgłoszenie tego faktu telefonicznie lub drogą e-mailową:

  • Wydział Wodociągów i Kanalizacji:

Tel. bezpłatny alarmowy 994 lub stacjonarny 91/416-30-51

e-mail: bok@pukgryfino.pl

lub

osobiście w godz. 07.00 – 15.00 w dni robocze w siedzibie Spółki ul. Szczecińska 5 pok.12 (Budynek B)

Awarie i uszkodzenia usuwane są bezpłatnie, jeżeli powstały w wyniku działalności PUK Sp. z o.o.

Jeżeli uszkodzenie powstało z winy Odbiorcy usług wówczas Odbiorca pokrywa koszty wymiany i naprawy wodomierza.

 Ekspertyza wodomierza – reklamacje wskazań wodomierza

W przypadku, kiedy Odbiorca usług ma wątpliwości co do prawidłowości wskazań wodomierza, przysługuje mu prawo do złożenia pisemnego wniosku – zlecenia dokonania ekspertyzy urzędowej wodomierza, co do zgodności z wymaganiami metrologii prawnej (sprawdzenia przez Okręgowy Urząd Miar). Po przeprowadzonym badaniu Urząd Miar wydaje „Świadectwo ekspertyzy”, w którym podaje wyniki sprawdzenia.

Gdy wyniki sprawdzenia nie wykażą nieprawidłowości w zakresie wskazań na niekorzyść Odbiorcy, koszty sprawdzenia oraz wymiany wodomierza pokrywa Odbiorca (zlecający ekspertyzę).

 Uwaga:

Jednocześnie informujemy, że wyłączne prawo do wymiany, demontażu, montażu i dostawy wodomierzy mają upoważnieni przez Przedsiębiorstwo pracownicy.

Nie wolno bez zgody PUK Sp. z o.o. samodzielnie demontować lub przemieszczać wodomierza głównego oraz zrywać plomb na urządzeniach i instalacjach wodociągowych.

Wodomierze na wodę bezpowrotnie zużytą – zasady wymiany i eksploatacji

Na podstawie art. 27, ust. 6 Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. 2019.1437 t.j. z dnia 2019.08.01) w rozliczeniach ilości odprowadzanych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody, tj. takiej, która nie jest odprowadzana do sieci kanalizacyjnej, uwzględnia się w przypadku, gdy ilość wody zużytej bezpowrotnie ustalana jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego i eksploatowanego na koszt Obiorcy usług.

PUK Spółka z o.o. informuje Dostawców ścieków, u których są zabudowane wodomierze na wodę bezpowrotnie zużytą, o terminach kończących się okresów ich legalizacji.

W przypadku stwierdzenia przez Przedsiębiorstwo:

  • celowego uszkodzenia wodomierza wody bezpowrotnie zużytej,
  • uszkodzenia cechy legalizacyjnej wodomierza,
  • uszkodzenia plomb Przedsiębiorstwa lub mocowania tych plomb,
  • nieprawidłowych wskazań wodomierza wody bezpowrotnie zużytej (po potwierdzeniu ekspertyzą Okręgowego Urzędu Miar),
  • użytkowania przez Odbiorcę usług wodomierza wody bezpowrotnie zużytej po upływie okresu ważności jego legalizacji,

wskazania wodomierza wody bezpowrotnie zużytej nie są uwzględniane przy ustalaniu ilości ścieków odprowadzanych przez Odbiorcę usług do sieci kanalizacyjnej Przedsiębiorstwa. Ilość odprowadzanych ścieków jest wówczas określana jako równa ilości wody dostarczonej do nieruchomości, ustalonej na podstawie wskazań wodomierza głównego.

W przypadku stwierdzenia potrzeby wymiany wodomierza prosimy o zgłoszenie faktu do:

Biura Obsługi Klienta, pod numerem tel. 91/402-39-65 lub 91/402-39-67 lub e-mailem bok@pukgryfino.pl.

 Opomiarowanie własnego ujęcia wody (studnia)

PUK Sp. z o.o. informuje Odbiorców usług odprowadzających ścieki do kanalizacji sanitarnej eksploatowanej przez Przedsiębiorstwo, u których są zabudowane wodomierze na podstawie wydanych warunków technicznych do własnych ujęć wody (studnie), o terminie kończącego się okresu legalizacji wodomierzy.

Wymiana wodomierzy jest dokonywana przez nasze Przedsiębiorstwo bezpłatnie, w uzgodnionym terminie z Odbiorcą usług.

Za czynności związane z przeprowadzeniem kontroli i zaplombowania takiego wodomierza nie są pobierane dodatkowe opłaty.

W przypadku pytań bądź wątpliwości pozostajemy do Państwa dyspozycji.